The Impact of Strategic Planning on The Success of Smes: The Case of Jeremias Massiter Acc Services - 2020 To 2023
Keywords:
Small and medium-sized enterprises, Strategic planning and the success of small and medium-sized enterprises.Abstract
The research entitled ‘The impact of strategic planning on the success of SMEs: the case of the company Jeremias Massiter Acc Services - 2020 to 2023’ was carried out using applied research, qualitative-quantitative research, descriptive and exploratory research, and a case study as a procedure, using interview and questionnaire techniques for data collection. The research yielded the following results: the employees believe that drawing up and implementing the strategic plan properly can improve the company's results, because a large part of the strategic decision-making process, as well as operational decisions, are made sporadically. After analysing the data, we came to the conclusion that, due to the lack of strategic planning, the company is unable to predict possible expenses or foresee foreseeable situations that the company may be subject to, so it often finds itself with expenses that could be avoided; not knowing its own weaknesses; not defining the company's mission, values and main targets, which makes it impossible for the company to know who it is and what it wants to offer the market.
Downloads
References
Afraujo, L. M. (2015). Micro. Pequenas e médias empresas: conceitos e desafios. Brasília: Delta economics & finance, 2015.
Almeida, M, I, R. (2003). Manual de planeamento estratégico: desenvolvimento de um plano estratégico com utilização de planilha do excel. 2ª ed. São Paulo: Atlas.
Balestrin, A.; Vargas, I, M, (2003). Rede horizontais de cooperação como estrutura favorável para o desenvolvimento das PMEs. Atibaia: ANPAD.
Barbosa, A. F. De sector para economia informal: aventuras e desventuras de um conceito. São Paulo: USP.
Carvalho, M. M.; Laurindo, F. J. B. (2009). Estratégia competitiva: dos conceitos a implementação. 2ª ed. São Paulo: Atlas.
Chandler, A. (1962). Strategy and Structure: chapters in the History of the American industrial enterprise. MIT Press, Cambridge, MA.
Cordeiro, M. B. J.; Ribeiro, V. R. (2002). Gestão empresarial. Curitiba: FAE Business School.
Jauch, L.R. e Glueck, W.F. (1980). Business Policy and Strategic Management, McGraw-Hill, 5ª ed.
O Decreto nº 44/2011, de 21 de setembro, que aprova o Estatuto Geral das Micro, Pequenas e Médias Empresas em Moçambique.
Kotler, Philip. (2002). Administração de marketing. 10 ed. São Paulo: Prentice Hall.
Maximiano, A. C. A. (2004). Fundamentos da administração. São Paulo: Atlas.
Mendes, D. V. (2017). Planeamento estratégico em uma empresa prestadora de serviço: um estudo em um restaurante de pequeno porte. Ouro Preto: UFOP.
Mirelles, A. M. (2000). Uma abordagem para estratégia utilizando analogias: encontro nacional da associação de pós-graduação em administração. Florianópolis: ANPAD.
Motta, P. R. (2002). Gestão contemporânea: a ciência e a arte de ser dirigente. Rio de Janeiro: Record.
Quinn, J. B. (1980). Strategies for change: logical incrementalism. Homewood, IL: Irwin.
Robbins, S. P. (1981). O processo administrativo. 1ª ed. São Paulo: Atlas S.A.
Robinson, R. B, Pearce, J. A. (1984). Investigação em planeamento estratégico para pequenas empresas. University of South Catarina.
Rezende, D. A. (2008). Planeamento Estratégico para organizações privadas e públicas: guia prático para elaboração de projecto e plano de negócios. Rio de Janeiro: Brasport.