Changes in the Ethical Principles of Education in Mozambique: From Traditional to Modernity
Keywords:
educational ethics, cultural values, ethical crisisAbstract
The study examines the transformations in the ethical principles of education in Mozambique, exploring the tension between traditional values and the demands of modernity, with a critical analysis of the impact of the colonial legacy on the current education system. It seeks to understand how, after independence, Mozambican education tries to balance local practices and external influences to form ethical and responsible citizens. The qualitative research is based on documentary analysis and bibliographic review of authors such as Castiano, Ngoenha and e Berthoud (2013), Golias (1993), Mazula (1995) and Gonçalves (2018), highlighting the ethical evolution of education in the country. The results reveal that, despite the efforts of cultural rescue, the educational system still presents marks of colonialism, resulting in an ethical crisis that harms the formation of young people. The devaluation of values of collectivity and solidarity was identified, favoring corrupt practices and contributing to the discouragement of the new generations. The study underlines the need for a comprehensive educational reform that integrates traditional knowledge with global demands, promoting ethical and civic education. It is concluded that the educational system must be transformed to develop critical, ethical individuals committed to the collective good, enhancing positive impacts on society and scientific production. Thus, an education that goes beyond technical education is defended, valuing a transformative educational ethic.
Downloads
References
António, E. M. (2014). Reforma do Estado e direito à Educação Básica em Moçambique (1987-2007) (Doctoral dissertation, Universidade de São Paulo).
Castiano, P. I., Ngoenha, S., & Berthoud, G. (2013). A Longa Marcha Duma Educação Para Todos. Moçambique, 3ª ed. Maputo: Publix Editora.
Cruz e Silva, T. (2001). Educação, cultura e colonialismo em Moçambique. Maputo: Promédia.
Golias, M. (1993). Sistemas de ensino em Moçambique: passado e presente. Maputo: editora escolar, 1-17.
Gonçalves, A. C. P. (2012). A concepção da ética no ensino de filosofia em Moçambique: Dos fundamentos filosóficos às contradições de um discurso pós-socialista. Revista Científica da UEM: Série Ciências da Educação, 1.
Gonçalves, A. C. P. (2018). Modernidades Moçambicanas e Educação: da crise de referências ao vazio de sentido. Educação & Realidade, 43, 1653-1676.
Humbane, E. M. (2017). Educação e diversidade: o caso de Moçambique. Revista Sinais, 21(1).
Intanquê, S. T., & Subuhana, C. (2018). Educação pós-independência em Moçambique. Revista África e Africanidades-Ano XI, (26).
Mazula, Brazão. (1995). Educação, Cultura e Ideologia em Moçambique: 1975-1985. São Paulo: USP.
Moçambique. (1985) Sistema Nacional de Educação. Linhas Gerais e Lei n. 4/83. Maputo: Minerva Central.
Moçambique. (1992). Lei n. 6/92 que altera o Sistema Nacional da Educação, reajus- tando as disposições nela contidas. Boletim da República, Maputo, 6 mai.
Moçambique. (2018). Lei 18/18 do Sistema Nacional de Educação (SNE).
Papel, T. G. (2020). As dinâmicas educativas em moçambique: objectivos e perspectivas.
Pires, M. J. (2011). O Papel das Comunidades na Educação Tradicional em Moçambique. Maputo: Edições da Universidade de Moçambique.
Quimuenhe, A. (2018). História da educação moçambicana no século XX: lei 4/83 e 6/92 do sistema nacional de educação. Revista Científica de Educação, 3, e019011-e019011.