Assessment modalities in the teaching-learning process: A case study of Instituto Superior X in Pemba (2019-2021)

Authors

  • Felizardo Lourenco Felisberto Alano Universidade Católica de Moçambique - Moçambique
  • Natália Helena Bolacha Universidade Católica de Moçambique - Moçambique

Keywords:

Modalidades avaliativas, Ensino superior, aprendizagem significativa, feedbackformativo

Abstract

Assessment practices in higher education have a significant impact on the teaching-learning process, influencing both students' academic performance and teachers' pedagogical approaches. This study critically analyzes the assessment modalities adopted at Institution X, located in Pemba, between 2019 and 2021, aiming to understand their effects on the academic experience. This qualitative research is based on a triangulation of methods, including document analysis, semi-structured interviews with professors and students, and direct observation. The findings indicate that, although the institution has guidelines encouraging diverse assessment practices, the predominance of traditional methods, such as written exams and individual assignments, still poses a challenge to promoting more formative and inclusive evaluation approaches. Study participants reported that adopting innovative strategies, such as project-based assessments and continuous feedback, enhances motivation and academic engagement. However, challenges such as resistance to change, lack of teacher training, and structural limitations hinder the implementation of these practices. The study concludes that transforming assessment practices in higher education requires more effective institutional policies, continuous teacher training, and a pedagogical approach that values both the learning process and outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amado, J. (2017). Manual de investigação qualitativa em educação. Porto Editora.

Afonso, A. J. (2014). Epistemologia da prática investigativa em educação. Almedina.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70.

Biggs, J., & Tang, C. (2011). Ensinar para uma aprendizagem de qualidade na universidade: O que o estudante faz (4ª ed.). Open University Press.

Black, P., & Wiliam, D. (1998). Avaliação e aprendizagem em sala de aula. Avaliação na Educação: Princípios, Política e Prática, 5(1), 7–74. https://doi.org/10.1080/0969595980050102

Boud, D., & Falchikov, N. (2007). Repensando a avaliação no ensino superior: Aprendizagem para o longo prazo. Routledge.

Carvalho, A. A., & Silva, B. (2020). O impacto da avaliação formativa no desenvolvimento de competências. Revista Brasileira de Educação, 25(1), 1–20. https://doi.org/10.1590/S1413-24782020250013

Creswell, J. W. (2007). Investigação qualitativa e desenho da pesquisa: Escolhendo entre cinco abordagens. Sage Publications.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2003). Estratégias de investigação qualitativa. Sage Publications.

Gibbs, G. (2006). Como a avaliação influencia a aprendizagem dos alunos. Higher Education Academy.

Gil, A. C. (2017). Métodos e técnicas de pesquisa social. Atlas.

Maxwell, J. A. (2005). Desenho de pesquisa qualitativa: Uma abordagem interativa. Sage Publications.

Nicol, D., & Macfarlane-Dick, D. (2006). Avaliação formativa e aprendizagem autorregulada: Um modelo e sete princípios de boas práticas de feedback. Estudos no Ensino Superior, 31(2), 199–218. https://doi.org/10.1080/03075070600572090

Redecker, C., & Punie, Y. (2017). Quadro de Competência Digital para Educadores: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/178382

Sadler, D. R. (1989). Avaliação formativa e o desenho de sistemas instrucionais. Ciência Instrucional, 18(2), 119–144. https://doi.org/10.1007/BF00117714

Severino, A. J. (2000). Metodologia do trabalho científico. Cortez Editora.

Shepard, L. A. (2000). O papel da avaliação na cultura de aprendizagem. Pesquisador Educacional, 29(7), 4–14. https://doi.org/10.3102/0013189X029007004

Stiggins, R. J. (2002). Crise de avaliação: A ausência de avaliação para a aprendizagem. Phi Delta Kappan, 83(10), 758–765. https://doi.org/10.1177/003172170208301010

Tinto, V. (2012). Completando a faculdade: Repensando a ação institucional. University of Chicago Press.

Wiliam, D. (2011). Avaliação formativa integrada. Solution Tree Press.

Published

2025-11-25

How to Cite

Alano, F. L. F., & Bolacha, N. H. . (2025). Assessment modalities in the teaching-learning process: A case study of Instituto Superior X in Pemba (2019-2021). ALBA - ISFIC RESEARCH AND SCIENCE JOURNAL, 1(9), 40–60. Retrieved from https://alba.ac.mz/index.php/alba/article/view/421