The curricular integration of ICT´s in the teaching – learning process. A focus on the implementation of electronic commerce at the faculty of economics at Kimpa Vita University

Authors

  • Amoussou Dorothée Universidade Kimpa Vita - Angola
  • José Mário João Universidade Kimpa Vita - Angola
  • Ivano Castelo João Puza Universidade Kimpa Vita - Angola
  • Jaime César Manuel Universidade Kimpa Vita - Angola

Keywords:

Curricular integration, ICTs, electronic commerce, faculty of economics.

Abstract

The present study examines the integration of ICTs into the teaching-learning process, focusing on the implementation of electronic commerce (E-COM) at the Faculty of Economics of Kimpa Vita University within the context of globalization. It explores the integration of electronic commerce into academic curricula, examining the strategies used to teach and promote the understanding of E-COM. The study aims to analyze the impacts of its implementation both in higher education, as is the case with the Faculty of Economics at UNIKIVI, and in the job market, considering existing global demands and trends. The general objective is to assess the impact of including electronic commerce in the curriculum on the students' profiles upon graduation, in light of the challenges and opportunities of the globalized market. The research was conducted using a combination of quantitative and qualitative methods. The quantitative method helped analyze secondary data on the curricular implementation of E-COM at the Faculty of Economics of Kimpa Vita University. Similarly, the qualitative method involved a survey conducted with teachers, administrative staff, and students to obtain more in-depth opinions on the key factors of the curricular integration of E-COM. Bibliographic and direct observation techniques were also utilized. The study's results highlight the importance of adapting curricula to reflect current paradigm shifts, equipping students with relevant and innovative skills for a challenging and highly competitive era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araújo, S. M. (2003). Comércio Eletrônico: Evolução E Perspectivas, Mongrafia (Bacharelato em Relações Internacionais) – Centro Universitário de Brasília, disponível em: https://repositorio.uniceub.br/jspui/bitstream/235/9307/1/9967131.pdf Acesso em: 29 ago. 2002.Brasília – DF, p.13

Belloni, M. L. (2001). Mediatização: os desafios das novas tecnologias de informação e comunicação (NTIC. ______. Educação à distância, 2, p. 53-77.

Boleta, R. T.; Andrade, J. H.; Rocha, B. C. N.; & Palma, J. M. B. (2022). A internet das coisas (IoT): compreensão e aplicação no contexto da indústria 4.0. In: ENCONTRO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA, 5., 22 e 23 de outubro de 2020, São Carlos. Anais [...]. São Carlos: IFSP, 2020. ISSN: 2526-6772. Disponível em: https://arq.ifsp.edu.br/eventos/index.php/enict/5EnICT/paper/viewFile/491/295 Acesso em: 16 mar. 2022. https://arq.ifsp.edu.br/eventos/index.php/enict/5EnICT/paper/viewFile/491/295

Dorothée, A.; D.; Jaime, D.; Puza.; & João, M. J. (2023). A integração curricular das tecnologias de informação e da comunicação (TICs) no processo de ensino-aprendizagem: estratégias de implementação e impactos socioeconómicos no desenvolvimento da Unidade Orgânica-um estudo feito na Faculdade de economia da Universidade Kimpa Vita em Angola. In: IVº SIMPÓSIO DE ECONOMIA E GESTÃO DA LUSOFONIA, Vol. 1 No. 1 (2023): 1ª Edição, 1(1), Uíge – Angola. Disponível em: https://ciencia.unikivi.ao/_!/index.php/ciencia/article/view/4/5

O’brien, J. A. (2004). Sistemas de informação. São Paulo: Saraiva, p. 18.

Oliveira, Adriana C.; Laudon, Jane Price. Sistemas de informação gerencial: Gerenciando a empresa digital. Pearson Educação, 2004.

Petrov, M.; Dorothée, A.; Pedrova, Políticas e estratégias voltadas para a integração das TICs nos processos de ensino e aprendizagem. In:Conférence internationale sur la tecnologie, l´éducation et la développement, ISBN: 978-84-697-9480-7, p.14, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/344042172_Experimental_framework_for_evaluation_of_ICT_impact_on_the_learning_process

Santiago, Dalva Gonzalez. Novas tecnologias e o ensino superior: repensando a formação docente. 2006. 109f. Dissertação (Mestrado em Educação) Pontifícia Universidade Católica de Campinas, 2006. Disponível em: Acesso em: 20 jul. 2008.

Suminski, L. N. (2017). Mensuração de resultados em comunicação: conceitos e práticas em ambientes de inovação. Master's Thesis. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

Telles, A. R.; & Junior, A. K. (2022). Smart IoT: a revolução da Internet das Coisas para negócios inovadores. Curitiba: Intersaberes,.

Turban, E. et al. (2004). Electronic Commerce: a managerial perspective 2004. London, UK: Pearson Education.

Published

2025-03-31

How to Cite

Dorothée, A. ., João, J. M. ., Puza, I. C. J. ., & Manuel, J. C. . (2025). The curricular integration of ICT´s in the teaching – learning process. A focus on the implementation of electronic commerce at the faculty of economics at Kimpa Vita University. ALBA - ISFIC RESEARCH AND SCIENCE JOURNAL, 1(7), 282 –. Retrieved from https://alba.ac.mz/index.php/alba/article/view/679