Effectiveness, efficiency and effectiveness in the provision of public services: Maputo Municipal Police Case (2011-2015)

Authors

  • Mateus Luís Cuna

Keywords:

Public Administration, Remodeling, Services

Abstract

The present study aimed to analyze the level of satisfaction of citizens with the services provided by the Maputo Municipal Police. The target population of this research is made up of all citizens residing in the city of Maputo, which according to INE projections for 2016 is 1,257,453 inhabitants. To measure the theoretical constructs of the research, two theories were used that end up complementing each other in their foundations, which are the 3-D theory of managerial effectiveness and the contingency theory of administration, substantiated by two models namely the RPN and the NGP. To ensure the representativeness of the sample in order to allow the use of various statistical analysis techniques and the inference or generalization of the study results, a random sample stratified by Municipal District was used, consisting (sample) of 271 respondents whose data were collected through a questionnaire containing questions structured in four dimensions: service at the counter, quality of service, hotline or telephone service and facilities. In this context, the results obtained provided answers to the main question that guided this study, which aims to assess the extent to which the quality of services provided by the Maputo Municipal Police has improved within the scope of the Public Sector Reform.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alliprandini, D. H.; Moura, T. L. De (2004). Determinantes da Qualidade em Serviços de Alimentação: o caso das empresas de refeições colectivas. Universidade federal de São Carlos. Enegep, XXIV encontro nacional de engenharia de produção. Florianópolis.

Alves, f. P. G. B. F. (2008). A relação da qualidade do serviço com a satisfação do consumidor nos serviços de transportes públicos: o caso do metro do porto. Dissertação, universidade católica portuguesa, Porto, Portugal.

Bornia, A. C. Wernke, R (2000). Considerações acerca dos conceitos e visões sobre os custos da qualidade. In Revista FAE, Curitiba, v.3, n.2, p.77-88, Maio/Agosto.

Caiden, Naomi J. & Caiden, Gerald E (2001). Enfoques e lineamientos para el seguimiento, la meidción y la evaluación del desempeõ em programas del sector público. Revista do Serviço Público, nº 1, Jun-Mar.

Chiavenato, I. (1994), Recursos humanos na Empresa: pessoas, organizações e sistemas. 3.ed. São Paulo: Atlas.

Colenci, a. T; Hermosilla, j. L. G.; Rodrigues, G. A. (2002). Diferenças nas percepções de qualidade em serviços: um estudo de caso. Enegep, XXII encontro nacional de engenharia de produção, Curitiba.

Comissão Interministerial da Reforma do Sector Público. (2001), Estratégia Global da Reforma do Sector Público 2001-2011. Maputo: Publicação Oficial. Imprensa Nacional de Moçambique.

Constituição da Republica de Moçambique: Imprensa Nacional de Moçambique, 2004: Maputo

Dalf, Richard L, (1999). Teoria e Projectos das Organizações. 6.ed. Rio de Janeiro: LTC.

Decreto n 35/2006 de 6 de setembro, que aprova o Regulamento de Criação e Funcionamento da Policia Municipal

Farias, S. A, (1998). Avaliação Simultânea dos Determinantes da Satisfação do Consumidor: um estudo no segmento da terceira idade. Universidade de São Paulo, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, São Paulo.

Gil, A. (1999). Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo.

Lei 3/94, de 13 de setembro, determina a Criação Gradual de Municípios Urbanos e Rurais

Lei nº 2/97, de 18 de fevereiro: que aprova o quadro jurídico para a implementação das autarquias locais. I serie, nº 22. Publicação oficial de Republica de Moçambique: Maputo

Lei nº 8/2003, de 19 de maio, Lei dos órgãos locais do Estado. I serie, nº 52. Publicação Oficial da Republica de Moçambique: Maputo

Macuane, José Jaime. (2007) A gestão da reforma do sector público: política, capacitação e nova gestão pública em Moçambique, 2001-2005. In AWORTWI, Nicholas e SITOE, Eduardo (ed.). Perspetivas africanas sobre a nova gestão pública: implicações para a formação de recursos humanos. CIEDIMA: Maputo. P. 71 – 113.

Marconi, Marina de Andrade (2000), Metodologia Científica: para o curso de Direito. São Paulo: Atlas.

Osborne, David and TED Gaebler (1993) Reinventing Government: How the Entrepreneurial Spirit is Transforming the Public Sector. Penguin: New York.

Parasuraman, A., Zeithaml, V.A., Berry, L.L. (1988), "SERVQUAL: a multipleitem scale for measuring consumer perceptions of service quality", Journal of Retailing, v. 64, n. 1.

Quivy, R. E Campenhoudt, L. (1992) Manual de Investigação em Ciências da Sociais. Editora Gradiva: Lisboa.

Published

2023-09-01

How to Cite

Cuna, M. L. . (2023). Effectiveness, efficiency and effectiveness in the provision of public services: Maputo Municipal Police Case (2011-2015). ALBA - ISFIC RESEARCH AND SCIENCE JOURNAL, 1(1), 43–51. Retrieved from https://alba.ac.mz/index.php/alba/article/view/10