The Impact of Interactive Learning Technology Resources in Higher Education on-site: A study on the integration of Chatbots and the Internet in the classroom

Authors

  • José Albertina Munguambe Universidade São Tomás de Moçambique - Moçambique

Keywords:

Technological Resources; Interactive Learning; Higher Education on-site

Abstract

The present study investigates the impact of the integration of chatbots and the Internet in face-to-face higher education, analyzing the use of these technologies by 36 students from two classes of the Human Resources Management course at the University of São Tomás de Moçambique. The research adopted an exploratory qualitative approach, with data collection carried out throughout the first half of 2024. Participant observation techniques and semi-structured interviews were used to understand the students' perceptions about the use of these technologies in learning. The data analysis was based on content analysis, allowing the identification of patterns, benefits and challenges in the use of these resources in the academic context. The results indicate that students use chatbots and the Internet for research and active participation in the classroom. However, challenges were observed, such as the over-reliance on online sources and the lack of critical analysis in some group work. While these technologies facilitate interaction between students and teachers, the need for pedagogical strategies that promote critical thinking, originality, and balanced use is evident to ensure deeper learning. The interpretation of the results of this research highlights both opportunities and limitations of the use of educational technologies. It is concluded that the integration of chatbots and the Internet can enrich learning in higher education, as long as it is accompanied by approaches that mitigate risks such as superficiality in the analysis of content and excessive dependence on these resources. The study contributes to the understanding of the role of technologies in education, offering important subsidies for its effective and sustainable implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, E. C. (2024). Integração da teoria ator-rede e da taxonomia de bloom revisada no desenvolvimento de software educacional. Epitaya E-books, 1(84), 251-264.

Bembem, A. H. C., & Santos, P. L. V. (2013). Inteligência coletiva: um olhar sobre a produção de Pierre Lévy. Perspectivas em ciência da informação, 18, 139-151.

Campos, B. M., Pelizon, C. M., Santos, J. M. C. D. S., & Carrocini, J. C. (2022). Revisão integrativa de ferramentas inovadoras para ensino-aprendizagem em anatomia em curso de Medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, 46(04), e144.

Da Silva Franqueira, A., Menezes, C. A., da Silva, D. S., da Silva Pinto, D. M., Serrano, E. S. M., da Silva Costa, G. S., ... & Silva, R. A. (2024). Gamificação em educação: atraindo a atenção da geração digital. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 10(12), 2994-2999.

Dantas, A. C., Torres, H., de Paula Faria, I., Araújo, W., Guimarães, G., Machado, G., ... & do Nascimento, M. Z. (2019, November). AstroBot: Um chatbot com inteligência artificial para auxiliar no processo de ensino e aprendizagem de física. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 8, No. 1, p. 1196).

De Aquino P. M. C., & Camará, W. (2016). U-learning: integração de técnicas de ensino-aprendizagem para o alcance da aprendizagem significativa. Anais CIET: Horizonte.

Duarte, B. M., de Oliveira, C. O., Gomes, L. C., & de Oliveira, A. L. (2021). O construtivismo de Jean Piaget e as concepções de pós-graduandos em educação para a ciência e matemática. Revista Valore, 6, 277-289.

Flores-Gomes, G., Röpke, J., Cunha, R., & Vagetti, G. (2021). Recursos Tecnológicos Interativos e suas possíveis contribuições para o campo da Musicoterapia: Uma Revisão Sistemática de 1999 a 2019. Música Hodie, 21.

Haguenauer, C. J., Lima, L. G. R., & Cordeiro Filho, F. (2010). Comunicação e interação em ambientes virtuais de aprendizagem. In Congresso Internaconal de Educação A Distância (Vol. 16).

Leite, B. S. (2020). Tecnologias digitais e metodologias ativas no ensino de química:: análise das publicações por meio do corpus latente na internet. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, e020003-e020003.

Lima, M. S. L., & Braga, M. M. S. D. C. (2016). Relação ensino-aprendizagem da docência: traços da Pedagogia de Paulo Freire no Ensino Superior. Educar em Revista, 71-88.

Mattar, J. (2013). Aprendizagem em ambientes virtuais: teorias, conectivismo e MOOCs. Teccogs: Revista digital de tecnologias cognitivas, (07).

Sebastián-Heredero, E. (2020). Diretrizes para o Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA). Revista Brasileira de Educação Especial, 26, 733-768.

Torres, P. L., & Irala, E. A. F. (2014). Aprendizagem colaborativa: teoria e prática. Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento. Curitiba: Senar, 61-93.

Published

2025-11-25

How to Cite

Munguambe, J. A. . (2025). The Impact of Interactive Learning Technology Resources in Higher Education on-site: A study on the integration of Chatbots and the Internet in the classroom . ALBA - ISFIC RESEARCH AND SCIENCE JOURNAL, 1(9), 222–237. Retrieved from https://alba.ac.mz/index.php/alba/article/view/378