Evaluation of Relationship Marketing Strategies Applied to the Competitiveness of HEIs in Maputo
Abstract
This scientific article has the overall objective of evaluating the Relationship Marketing Strategies Applied to the Competitiveness of the HEI in Maputo, with the purpose of demonstrating the importance of using the tools in the student retention process, which is directly linked to satisfaction with the service provided, and the student actively participates in the process. The interpretative analysis was supported by two fundamental aspects, that is, the results achieved in the study, the theoretical basis and the personal experience (student). In the statistical program SPSS, version 16, whose information was compiled using Excel and Word, supported by the creation of graphs. Considering whether the student is proud of the institution, it was concluded that the majority does not, corresponding to 55.4%, against the 44.6% who said yes, as can be seen in graph 2. Regarding the level of student satisfaction with the service provided by the workers who were submitted to the questionnaires, it can be seen that the majority, 67.5%, said no, against the 32.5% who said yes. The study identified that there is a lack of loyalty on the part of students linked to satisfaction, trust, commitment, loyalty, and retention, which present very low levels, since the perceived quality is being affected due to several factors that have contributed negatively to the process of the relationship between students and the institution. Understanding the factors that influence loyalty can help higher education institutions establish appropriate strategies for retaining and motivating students and seeking the true image of the University, so that students can respond positively to each of the identified factors that can contribute to the development of relationship marketing in the process of forming the new person.
Downloads
References
Academic satisfaction of undergraduate students at Universidade Save, Aliante, G., Laitai, A. V., & Govene, E. P. (2025). Educação & Formação, 10, e14968.
Almeida, R. M& Lima, T. C. (2022). Marketing de relacionamento e a fidelização de clientes em instituições de ensino superior privadas. Revista Brasileira de Marketing. São Paulo, v. 21, n. 2.
Carvalhal, B., Almeida, L. F. de, & Araújo, B. H. (2023). Students and higher education institutions relationship: emotional commitment, loyalty and brand love. Retail Management Review, 4(1).
Cobra, M.; Braga, R. (2004). Marketing educacional: ferramentas de gestão para instituições de ensino. São Paulo: Cobra Editora e Marketing.
Costa, A. L & Nascimento, V. R. (2023). Marketing educacional estratégico: posicionamento e fidelização no ensino superior privado. Revista Gestão & Educação, São Paulo, v. 28, n. 1.
de Sousa Monteiro Nouws, S. M., Real Deus, E., Mayo País, M. E., Martínez López, Z., & Tinajero Vacas, C. (2024). Adaptação e rendimento académico dos estudantes
Ferreira, C. A. (2024). Lealdade do cliente e marketing de relacionamento no ensino superior: um estudo sobre retenção e valor percebido. Revista Brasileira de Marketing, São Paulo, v. 23, n. 1.
García Crespo, C., & Cols. (2024). Revisiting the strategic role of market segmentation: Five themes for future research. Industrial Marketing Management, 121, A7–A10.
Hitt, M. A., Ireland, R. D., & Hoskisson, R. E. (2024). Obra: Strategic Management: Competitiveness and Globalization (14ª ed.). Editora: Cengage Learning.
Lee, M., & Kim, B. (2023). Effect of Employee Experience on Organizational Commitment: Case of South Korea. Behavioral Sciences, 13(7).
Oliveira, R. F. (2024). Estratégias competitivas e posicionamento institucional no ensino superior: uma análise contemporânea. Revista Brasileira de Estratégia e Negócios, Florianópolis, v. 17, n. 1.
Philip K & Kevin L. K. (2023) – Marketing Management, 16ª edição.
portugueses de Engenharia do primeiro ano do Ensino Superior Politécnico. Revista Portuguesa de Educação, 37(2), e24029.
Santos, M. J. (2024). Gestão da qualidade em serviços educacionais: desafios e estratégias para instituições de ensino superior. Revista de Administração da Educação. São Paulo, v. 23, n. 1.
Silva, C. R. S. da, Cavalcante, L. de F. B., & Parra Valero, P. (2024). Formação para o trabalho: categoria central para a definição da identidade das bibliotecas no contexto da educação profissional e tecnológica. Revista Ibero Americana de Ciência da Informação, 17(1).
Simplício, G. de A., & Sesso Filho, U. (2024). A importância da estratégia de gestão empresarial para o sucesso na gestão organizacional. SIMPPA – Simpósio de Pós Graduação e Pesquisa em Administração.
Sivili, F. O., & Baysah, G. I. (2024). Examining the factors influencing student retention in higher education institutions in Liberia. International Journal of Research and Scientific Innovation, 11(4).
Tavares, M. (2024). Marketing Relacional no Ensino Superior Privado em Moçambique: Estratégias de Fidelização de Estudantes.
Vasconcelos, R. G., & Lima, M. de S. (2023). Marketing de relacionamento: práticas para conquistar o novo perfil de consumidor. Revista Ibero Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 9(5), 4541–4557.

